sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Lääkärikäynnit

Jotenkin lääkäreiden yms. on saatava tietää asiat; Miksi olet tullut, mitä on käynyt, kuinka kauan kestänyt, mihin kohtaan tuntuu jne... On niin paljon kysymyksiä mihin ei voikaan vastata kyllä tai ei. Näyttämisellä pääsee näissä kuitenkin sitten aika pitkälle. Ja tietenkin kirjoittamalla, mutta se hidastaa sitten taas joskus jopa aika paljon. Etenkin päivystyksessä on huono, jos sinne ei tulkkia saa niin hidastuu.

Usein olen lääkärissä itse, avustajan tai sukulaisen kanssa, mutta joskus vaaditaan tulkki. Ja tilataan suoraan sairaalan kautta, onneksi ei tarvitse itse huolehtia siitä niin on yksi asia siinä vaiheessa vähemmän.

Olisi toisaalta hyvä, että olisi ihan helposti käytettävissä kuva- ja aakkostauluja ihan päivystyksiä myöten. Voisi helpottaa ja nopeuttaa monen ihmisen asiointia. Ja myös lääkärin ja/tai hoitajan työtä. Varmaan joissain paikoissa jo onkin ja monilla on itsellään omat mukana.

Ja sitten näihin voi joissain tapauksissa liittyä myös ne vieraat paikat, ainakin minun kohdallani. Etenkin sellainen sairaala missä en ole paljoa ollut, mutta sinne onneksi tulee tulkki. Ja taksikuski saattaa aivan perille asti. Ja tarvittaessa myös hakee sovitusta paikasta, mutta sitten kaikki tällä välillä jos ei ole ketään. Oikeastaan nyt olen oppinut oman paikan sairaalan päivystyksen ja muutaman poliklinikan.

2 kommenttia:

  1. Ymmärsinkö oikein vai myönnettiinkö sinulle nyt vihdoin se tulkkauspalvelu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole saanut, mutta sairaalassa on tulkkauspalvelu oikeus potilaslain mukaan, Kela ei sitä voi evätä

      Poista

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...