sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Kysymyksiä joita kuulen usein

Miksi et puhu? -En vain pysty, haluaisin ja tiedän mitä sanoisin, mutta siihen se jää

Miksi haluat olla hiljaa? -En halua, mutta niin se vain on

Miksi et vastaa puhelimeen? -En pysty, toisaalta en muista puhelusta mitään vaikka vastaisin

Miksi et tervehdi puhumalla? -Onneksi on muitakin tapoja

Miksi et osallistu yhteisiin peleihin? -Ahdistaa liikaa, joskus kuitenkin haluan katsoa, ja uskon että minäkin voin tulla joskus mukaan.

Miksi puhut joillekin mutta et minulle? -Haluaisin itsekin tietää

Miksi kiusaat muita olemalla hiljaa? -En pidä tätä kiusaamisena, kiusaamisen voi lopettaa, tätä ei

Miksi vain kirjoitat? -Haluan kommunikoida

Miksi haluat olla yksin? -Tarvitsen aika paljon omaa aikaa

Miksi et uskalla tulla joilekin tunneille? -tähän tosiaan haluaisin itsekin vastauksen

Milloin alat puhua? -Tähänkin haluaisin vastauksen

Oletko mykkä?- EN! Tämä sana on kamala, pidän tätä loukkaavana

Oletko viittomakielinen? -En, mutta käytän viittomia

Onko hän kuuro?- en ole, kuulen kyllä kun puhut minulle, sinun ei tarvitse puhua kaverilleni, äidilleni, ohjaajalleni. Voit puhua minulle

Osaatko puhua? -Osaan

Nyt ei tule muita mieleen, jos tulee ni saatan joskus tehdä uuden kirjoituksen

2 kommenttia:

  1. Olin koulukiusattu mutismini takia ja mm. lähes koko luokka kutsui minua nimellä "mykkis" (lempinimi mykästä). Myös opettajan kuullen, eikä ope tehnyt mitään asialle.

    Kiinnostavaa, että tiedät, mitä sanoisit. Itse puhun jo jonkin verran, mutta minun on vaikeaa keksiä sanottavaa. Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että olen aina ollut hiljaa, eikä aivoni ole tottuneet kehittämään vastattavaa tai sanottavaa toisille. Toisaalta myös pelkään sanomieni asioiden kuulostavan tyhmiltä, joten yritän harkita sanomisiani paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu,tiedän tarkalleen mitä haluaisin sanoa. Lainaus "sanat ei vain tule" on oikein sopiva. Minkä ikäinen olet?

      Poista

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...