sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Avun pyytäminen

Miten minä pyydän tai hankin apua eri asioissa? Muutamia esimerkkejä. 

En pääse menemään tunnille: Laitan avustajalle tekstiviestiä ja kerron tilanteen ja joskus myös missä olen jos olen mennyt jonnekin.

En tiedä missä joku paikka on (ei tuttua ihmistä tavoitettavissa): Kirjoitan kännykkään ja katselen vähän ympärilleni, kuka näyttäisi ystävälliselle ja ei-kiireiselle ihmiselle ja näytän sen hänelle. Joka kerta olen saanut apua.

Voisin vastata tunnilla, mutta sanoja ei tule: Jos on viittomakielen tulkki, saatan viittoa. Jos ei ole niin yleensä katsomalla saan kerrottua tai avustaja on siinä ihan lähellä niin hänen kauttaan.

Minulla koskee johonkin, huono olo tai tiedän kohtauksen tulevan: Lähden pois itse, jos mahdollista ja ilmoitan myöhemmin viestillä. Jos ei ole mahdollista lähteä pois itse (on jo niin huono olo etten tiedosta ympäristöä) niin sanon/kirjoitan jollekin.

En ymmärrä jotain apteekki asiaa: Kysyn netissä farmaseutti chatissa, siellä saa vastauksen tosi nopeasti. 

Tarvitsen vaikka kaupassa jotain, mutten löydä: Siskoni on auttamassa, mutta jos olen yksin niin kirjoitan kännykkään. (Minulla on OLTAVA kännykkä aina mukana)

En uskalla tehdä jotain tai pelkään tosi paljon: Tähän ei ole vielä tullut keinoa selviytyä tai kertoa jollekin. Riippuu ehkä vähän kuka siinä on, jos voin niin kerron halaamalla. 

Sairaalakäynnit: Yleensä en koskaan mene yksin. En osaa liikkua. Vähintään ovelle saatetaan. Poispäin saatan päästä jos näytetään mihin suuntaan on lähdettävä.

Nyt ei tule muita tilanteita mieleen. Mutta jos juuri sinulle tulee mieleen niin kommentoi tohon alas. Voin tehdä jossain vaiheessa toisen osan jos ehdotuksia tulee tarpeeksi. Ja vaikkei tule niin voin joissain teksteissä sivuta tiettyjä aiheita. Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille. :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...