Olen tästä jo aiemmin jonkin verran kirjoittanut mutta se käsitteli ehkä enemmän ystävyyttä. Halutessasi voit lukea sen täältä. (avautuu uuteen ikkunaan)
Siinäkin tekstissä kommentoin asiaa että puhutaan asiakkaan "yli". Oli se asiakas sitten kuuro, autistinen, viittomakielinen, mutistinen tai muuten vain puhumaton. Puhe olisi silti hyvä kohdistaa sille asiakkaalle, ei tulkille tai avustajalle. Ei se asiakaspalvelija tiedä miksi asiakas on puhumatta, mutta sillä ei ole merkitystä. YouTubesta löytyy paljon videoita ihmisten kohtaamiseen. Kaikissa on sama sanoma "puhu asiakkaalle, älä tulkille/avustajalle"
Ehkä se on jotenkin vaikea asia. Ehkei ihmiset osaa sitä kohdata. On outoa varmaan puhua ihmiselle joka ei vastaa. Saattaa myös pelottaa. En tiedä. Ehkä saan joskus tietää tai sitten en, mutta toivon kyllä saavani.
Opettaja sentään puhuu minulle suoraan, useimmiten. Joskus jopa he puhuvat minun "ohi".
Anteeksi jos haluaisitte pidempiä tekstejä, mutta minulle on helpompi lyhyet.
tiistai 4. huhtikuuta 2017
Mutistisen kohtaaminen
Tunnisteet:
avustaja,
kohtaaminen,
kommunikointi,
mutismi,
tulkkauspalvelut,
yleiset
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Lehtijuttu
Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...
-
Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...
-
Vihdoin se on taas alkanut, saan puhuttua. En enää joudu kirjoittamaan. Tai vihko on aina mukana kuitenkin, varmuuden vuoksi jos tulee pie...
-
Sain tämän idean eilen kun selasin nettiä, jostain sivulta tuli vastaan taas kommunikointikeinoja niin keksin aakkostaulun ja tein sitte...
En olekkaan ajatellut asiaa näin. Kiitos tästä!
VastaaPoistaMukavaa että sait uuden tavan ajatella! Toivottavasti siitä on sinulle hyötyä
Poista