Olen tästä jo aiemmin jonkin verran kirjoittanut mutta se käsitteli ehkä enemmän ystävyyttä. Halutessasi voit lukea sen täältä. (avautuu uuteen ikkunaan)
Siinäkin tekstissä kommentoin asiaa että puhutaan asiakkaan "yli". Oli se asiakas sitten kuuro, autistinen, viittomakielinen, mutistinen tai muuten vain puhumaton. Puhe olisi silti hyvä kohdistaa sille asiakkaalle, ei tulkille tai avustajalle. Ei se asiakaspalvelija tiedä miksi asiakas on puhumatta, mutta sillä ei ole merkitystä. YouTubesta löytyy paljon videoita ihmisten kohtaamiseen. Kaikissa on sama sanoma "puhu asiakkaalle, älä tulkille/avustajalle"
Ehkä se on jotenkin vaikea asia. Ehkei ihmiset osaa sitä kohdata. On outoa varmaan puhua ihmiselle joka ei vastaa. Saattaa myös pelottaa. En tiedä. Ehkä saan joskus tietää tai sitten en, mutta toivon kyllä saavani.
Opettaja sentään puhuu minulle suoraan, useimmiten. Joskus jopa he puhuvat minun "ohi".
Anteeksi jos haluaisitte pidempiä tekstejä, mutta minulle on helpompi lyhyet.
tiistai 4. huhtikuuta 2017
Mutistisen kohtaaminen
Tunnisteet:
avustaja,
kohtaaminen,
kommunikointi,
mutismi,
tulkkauspalvelut,
yleiset
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Lehtijuttu
Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...

-
On kyllä ollut sellainen viikko että ei tosikaan. Riippuu tosi paljon päivästä millainen ja enään en muista mitä tällä viikolla on ollut. ...
-
Näitä tämän tapaisia videoita on YouTubessa, mutta en itse saanut silti tätä ideaa vaan joku antoi sen idean minulle. Kiitos sille jollekin....
-
"Riipaiseva tarina yksinäisen lapsen peloista ja salaisuuksista" Tänä vuonna ilmestynyt kirja, olen vähän sitä lukenut, tai ä...
En olekkaan ajatellut asiaa näin. Kiitos tästä!
VastaaPoistaMukavaa että sait uuden tavan ajatella! Toivottavasti siitä on sinulle hyötyä
Poista