perjantai 5. elokuuta 2016

ahdistus

Tää ei voi olla todellista. Miksi näin käy aina? Ihan joka elokuu, en edes muista milloin olisi ollut sellainen elokuu ettei näin olisi käynyt!

Koulu pelottaa mua, entä jos on huono olo enkä pysty sitä millään lailla kertomaan, entä jos tarvitsen jotain tai jotain on käynyt, entä jos ei kukaan huomaa että minä haluan kertoa jotain? Entä jos en saa käyttää puhesovellusta? 


Toivon että syksy on vain vaikeampi, että opettajakin kerkeää oppia tuntemaan minut, tai kyllä se jonkin verran tunteekin jo, ei kuitenkaan tarpeeksi. Haluaisin sen tietävän etukäteen hyvin ni ei tarvi kasvotusten kertoa. Kirjottaessa voi ajatella useamman kerran mitä haluaa sanoa, mutta se sitten lopulta jää kokonaan helposti lähettämättä, kun aina aloitan kirjoittamisen, pyyhin osan pois ja korjaan lopulta huomaan että pyyhin kaiken pois ja annan olla.

Olisi niin paljon helpompi olla "normaali" pystyisi nauttimaan elämästä, olisi helppo saada kontaktia muihin. Mutta enhän minä saa kontaktia, ainakaan jos kukaan ei ymmärrä että haluan kertoa jotain. Puhesovelluksella huomion herättäminen vielä onnistuu, mutta ilman sitä ei välttämättä onnistu vaan kuin koskettamalla, mutta kaikki ei halua että niitä kosketaan. Jotenkin tiedän kuka antaa koskettaa ja kuka ei, vaikkei ole koskaan sanonut. Ja oikeastaan 100% on mennyt aina oikein.

Luulen ja erityisesti toivon että aika tekee jälleen tehtävänsä ja jo loppuvuodesta olisi jo paljon parempi tilanne. Tai viimeistään joulun jälkeen. Uskon niin, edes jollain lailla. Ei välttämättä täysin mutta minulle riittää että olisi edes ihan vähän parempi. 






6 kommenttia:

  1. Luin kaikki sun tekstit. Oon aikoinaan tehnyt työtä yhden pienen mutismista kärsivän tytön kanssa ja varmaan aika samanlaisia ajatuksia oli hänelläkin vaikka oltiin vasta päivähoidossa. Muistan sen turhautuneen ilmeen, kun aikuisilla ei ollut aikaa eikä malttia kuunnella, mitkä ne kaksi kuiskattua sanaa olisivat olleet...Opettajilla ja koulun
    työntekijöillä, kenellä vaan, pitää olla sen verran aikaa, että pysähtyy kuuntelemaan, varmistaa, että sinäkin saat "äänesi" kuuluville.
    Koskettaminen on varmasti vaikeaa joissain tilanteissa. Mä olen itse niitä ihmisiä jotka koskettaa ja joita saa koskettaa, mutta osaan kuvitella, että vieraan tai sellaisen ihmisen joka ei halua tulla kosketetuksi koskettaminen on vaikeaa. Voisiko sitä ajatella niin, että se on sen ihmisen typeryyttä, joka ei osaa tulla kosketetuksi? Tää juttu olisi niin paljon helpompi vaikka Kreikassa. Siellä ventovieraatkin koskee sujuvasti toisiaan.
    Paljon voimia koulun alkuun. Sä selviät varmasti, vaikka hetken voi olla rankkaa.
    Kiitos blogistasi, hienoa että joku tekee mutismista tunnetuksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko että on typeryyttä jos ei halua kosketuksi. Jotkut ei vain tykkää, minä siis käytän paljon kosketusta mutta esim. halaaminen voi tarkoittaa montaa eri asiaa, hyvin on aina tulkittu. Muutama virhe, mutta ei sillein pahoja

      Poista
    2. Joo, mä olen myös sitä mieltä, että ei se mitään typeryyttä ole, jos toisen kosketus aiheuttaa esim. ahdistusta. Itsekin olen mutistina ollut hyvin herkkä toisten kosketukselle. Jokaisen rajoja tulee kuitenkin kunnioittaa, etkä voi ikinä tietää, millaisia syitä toisella on käytökseensä, jollei hän ole sitä kertonut. Itsekin olen mutistina paljon tilanteissa, joissa käytökseni vaikuttaa oudolta ja se ahdistaa mua itseänikin, kun murehdin, mitä kaikkea toiset siitä ajattelevat.

      Poista
    3. Niimpä, kaikilla on omat rajat. Jotkut eivät siedä edes että joku tulee viereen. (itse lukeudun osittain näihin) ja toiset tykkää myös halaamisesta (lukeudun myös näihin)

      Poista
  2. Sulla on tosi mielenkiintoista ja rehellistä tekstiä, tämmöisiä on kiinnostava lukea, juuri tämmöistä luettavaa blogimaailma kaipaa. Asiaa!
    http://www.lily.fi/blogit/essiel

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä palautteesta :) tykkään kirjoittaa etenkin kun halaun mutismia ihmisten tietoon

      Poista

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...