sunnuntai 14. elokuuta 2016

Junassa oleminen

Onneksi nykyään junalipun voi ostaa VR sovelluksella, yleensä poikkeuksetta aina ostan sitä kautta, kun ei voi luottaa automaatteihin. Usein ne on ollut toimimatta, mutta onneksi olen ollut paikalla niin aikaisin että olen voinut vielä ostaa VR sovelluksen kautta.

Minä tykkään enemmän junasta kuin linja-autosta. Linja-autossa on usein vähemmän tilaa. Vaikka junassa on paikkamerkinnät ni en oikein koskaan siihen paikalle mene, katson rauhallisen paikan. Nyt on sarjalippu niin siinä ei ole paikkamerkintää jos ei erikseen sitä valitse, en ole niitä valinnut. Varmaan koskaan ei ole tullut tilannetta että olen jonkun paikalla. Muutamia kertoja on pitänyt päästää joku viereen istumaan, en koe sitä haitallisena, jos vain saan olla käytävän puolella, ikkunan puolella tunnen olevani jotenkin loukussa, koen etten pääse pois. Sama pätee ihan autoon, ihan kotonakin, en halua olla keskellä. Mielellään vielä jos mahdollista jätän oikean puolen vapaaksi. Siellä en halua kenenkään olevan. Vasemmalla puolella ei ole niin väliä.

Ennen en olisi voinut kuvitellakaan kulkevani junalla. Olin junassa ekaa kertaa vasta n.18 vuotiaana. Ja se olikin yllättävän mukava ja helppo asia, yleensä kun kaikki uusi on ikävää, tykästyin oikeastaan heti. Jossain vaiheessa taisi olla etten tykännyt mutta se meni ohi.

VR on jotenkin muuttanut opiskelija lippua, kysyin sitä nyt perjantaina junassa, kirjoitin tekstin etukäteen kännykkään niin kerkesin sen sitten näyttää, tämän kerran ymmärsin että samalla tavalla kuin ennenkin, mutta Facebookissa oli eri tavalla. Minulle vastattiin kirjoittamalla, saatan ehkä jopa sillein ymmärtää paremmin kun voi usean kerran lukea. Jälleen tarkisti konduktööri että olenko kuuleva, ennen tuo kysymys olisi minua haitannut, enään se ei haittaa.

Huomenna menen taas junalla. Asemalla ei tarvitse olla onneksi kauaa kun tämän kerran olen jo nyt paikkakunnalla ja on yöpaikka, yleensä menen aamulla aikaisin ja sitten pitää vain odotella. Kirjasto aukeaa vasta myöhään niin ei sielläkään sitten kerkeä kunnolla olemaan.

Ehkä joudun vaihtamaan linja-autoon. En haluaisi, haluaisin vain mennä junalla, kun se on yksinkertaisempi ja väljempi, koitan edelleen jatkaa sillein. Se ehkä riippuu koulun alkuajasta, jos alkaa myöhään niin voi mennä junalla. Niin kuin esimerkiksi huomenna alkaa vasta 13.45, tai alkaa aiemmin, mutta ei tarvitse silloin minun vielä mennä kun se on jo suoritettu aiemmissa opinnoissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...