maanantai 7. elokuuta 2017

Mun ihminen- projekti


Kesäkuun alusta elokuun alkuun tai heinäkuun loppuun (en ole aivan varma kun sain tietoa eri aikoihin loppumisen) olin mukana tälläisessä projektissa.

Huomasin aika myöhään sen ilmoituksen että sellainen edes on. Oli mukavaa kun oli ihminen kenelle kertoa asioita. Luulen kuitenkin että oli välillä ajoittain liian "raskaita" asioita, ehkä molemmille. Mutta minulle tuli tunne että minua ymmärretään.

Ei ole kyse työstä vaan VAPAAEHTOISUUDESTA. Jos kyse on työstä voi olla vain "pakosta". Me jatkamme viestittelyä myös nyt kokeilun jälkeen. Hän tietää minun blogini. On myös lukenut tätä, en tiedä kuinka usein. Ehkä vielä joskus uskallan jakaa tätä myös niin että henkilöllisyyteni tulee julki.

Kerroin hänelle melkein heti mutismista ja oikeastaan kerroin mitä se tarkoittaa. Mutismi on niin vähän tunnettu edelleen. Laiteltiin kuvia puolin ja toisin. Ajoittain se viestin laittaminen aina väheni ja sitten lisääntyi taas.

Sain kokeilusta aika paljon. Olikohan se tarkoitettu 13-25 vuotiaille ja minä olin silloin n. 20 vuotias.

Viestittelyn aloittaminen oli periaatteessa nuoren vastuulla, mutta sanoin aika alkuun etten halua ottaa siitä yksin vastuuta. Koen helposti että toinen ei "halua" olla yhteydessä jos ei koskaan aloita virittelyä ja minä joudun aina sen aloittamaan, tämä sopimus piti ja on pitänyt. Toivottavasti pitää jatkossakin.

Myös työnsä puolesta ihminen (minulla oikeastaan tällä hetkellä 1 kokoaikainen ja 1 "väliaikainen) niin tämä kokoaikainen ei koskaan aloita. Mutta yleensä laitankin vähintään joka toinen päivä viestiä.

Tälläinen vapaaehtoistoiminta on mielestäni hyvä asia ja sitä voisi vielä enemmän laajentaa. Vaikkapa vanhuksiin, tai erityisesti mielenterveystyöhön tai vaikka lapsiin. Netistä löytyykin Suomen 100 v kunniaksi, koitetaan yhdessä tehdä vapaaehtoisesti jotain 100 vuotta. Nyt on mennyt n. 24 eli häviöllä ollaan. Ne lasketaan kai päivissä. Kaikki siis osallistumaan sinnekin. https://www.hiiop100.fi
Sieltä voit löytää oman paikkakuntasi ja sopivan tehtävän ja voit vaikka ilmoittaa tehtävän sinne. :-)

Kuvan lähde: https://m.facebook.com/munihminen/photos/a.1827856594207530.1073741827.1827845457541977/1874941276165728/?type=3&source=45

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...