torstai 26. huhtikuuta 2018

Työjakso ja muutakin

Minulla alkoi työjakso maanantaina, on mennyt hyvin ja pystyn puhumaan ikäihmisille. (siis jo tosi iäkkäitä) Mutta en muuten siellä kenellekään, yksi siistijä on ainoa, hänen kanssaan olen ollut aika paljon tekemisissä. Edellisessä paikassa oli sama, paitsi loppuajasta kun aloin tuntemaan ihmisiä.
Tänään olin kuitenkin väsynyt, en meinannut enää jaksaa, mutta ei se ilmeisesti haitannut. Enää huominen ja sitten alkaa pitkä vapaa. Keskiviikkona takaisin.

Kuulin kaveriltani että eräs täältä asuntolasta oli taas mennyt laukomaan idioottimaisuuksia. "Opettelisi vain puhumaan"... En tiedä olisinko halunnut tietää, mutta kyseinen ihminen on hieman omanlaisensa. Ehkei hän koskaan opi, ja ehken minä koskaan "opi" puhumaan... Tollaset tuntuu aina pahalle, kuulla tai saada tietää jotain muuta kautta. Mutta ei enää yhtä paljon kuin ennen, jolloin olisin itkenyt koko päivän. Nyt vaan olen miettinyt asiaa. Mutta josko huomenna olisi jo parempi.

Huomenna on onneksi jo perjantai, pääsee kotiin, pääsee pois täältä. Ei tarvitse enää ahdistua. Tai onhan asiani nyt paljon paremmin kuin ennen, nyt minulla on avustaja ja kotona minua ymmärretään, nyt minulla on ilmeiseti kontakti psykiatrian polille jos haluan. Mutta en halua sinne, siellä on aina se sama kaava, "lääkkeitä, lääkkeitä, lääkkeitä, lääkkeitä" No ei kiitos ja heippa. Siinä se sitten olikin, kesto ehkä 15minuuttia.

8 kommenttia:

  1. Kannattaa myös miettiä, miltä muista tuntuu. Maailmassa on muitakin kuin sinä ja sinun ongelmasi, ja muista tuntuu ilkeältä, että toisille puhut ja toisille pidät mykkäkoulua. Se varmaan aiheuttaa nuo "idioottimaiset" kommentit. Miksi muuten asut asuntolassa, jos siellä on ikävää? Normaalissa kerrostalossa ei tarvitse usein edes nähdä naapureita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Poikkeuksellisesti hyväksyin tämän kommentin vaikka pidän jonkin verran ei asiallisena. Tiedän että maailmassa on muitakin ja isojakin ongelmia, mutta haluan silti jakaa tietoa MUTISMISTA, ehkä vielä jonain päivävä ihmiset ymmärtävät ettei se ole omasta tahdosta kiinni. Asuntolassa on siinä mielessä parempi kun tarvitsen myös päivällä lepoa ja täällä saa apua, ja kotona saan sisaruksilta ja vanhemmilta

      Poista
  2. Anteeksi nyt vaan, mutta onkohan anonyymi kommentoija nyt ihan perillä mikä on selektiivinen mutismi? Minusta kannattaisi ihan ensin ottaa asioista selvää ennen, kun alkaa noin kommentoida. Mykkä sana ei liity mutismiin mitenkään!
    Vihaksi pistää, kun sanaa mykkä (mykkäkoulu yms) käytetään tässä yhteydessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseinen anonyymi tuskin enää näkee kommentteja, mutta vastaan tähän. Kyllä sana "mykkä" loukkaa erittäin paljon! Mutismi ja mykkä (mykkä tarkoittaa ilmeisesti että EI OSAA puhua), tai puhevammainen. Tosin, jos EI OSAA puhua tai on mutistinen molemmat luetaan puhevammoiksi. Voisin avata blogin että kyseinen ihminen voisi lukea kommentit ja sitten odottaa hetken. Jos ei ajallaan lue niin se on voi voi... Mykkäkoulusta vielä sen verran, se tietääkseni tarkoittaa "en puhu enää sulle ikinä!" Ja siitä johtuva hiljaisuus. Ja lapsenahan sitä pidetään paljon. Kaikki ei tiedä mitä on Mutismi, ja sen takia kirjoitankin tätä blogia. Mutta kun avonaisena en voi pitää kun sitten niitä idioottimaisia kommentteja tulee päin naamaa ja sitten myös tänne, mutta kuitenkin hyväksynnän kautta.

      Poista
  3. Niin just mykkäkouluhan on sellaista että esim jonkun riidan aikana mököttää tai ei vaan ilkeyttään viitsi puhua. Mutismi on ahdistus ja vuorovaikutus häiriö eikä mykkäkoulut liity siihen tippaakaan. Minulla on mutismi enkä ainakaan ole että "höhhöö minäpäs olenkin puhumatta tuolle ja käytän vaan tätä mun ipadia koska ei nyt vaan huvita puhua tolle eikä tolle" Eikä kukaan mutistinen. Minulla on ihana ystävä joka tietää että en pysty puhumaan kodin ulkopuolella eikä todellakaan ole loukkaantunu siitä etten pysty käyttämään puhetta sen kanssa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en kanssa alkuun puhunut mun yhelle nyt parhaimpiin ystäviin kuuluvalle, mutta nyt puhun, ei loukkaantunut vaan otti vastaan kirjoituksen, eri luokalla (jo valmistunut) kaveri niin koskaan en puhunut kun vain netissä ja kun pelattiin jotain niin käytin aakkostaulua ja se EI ollut mykkäkoulua, johon jotkut Mutismin joko vahingossa tai tahalleen sekoittavat, tässä ekan anonyymin tapauksessa luulen tietäväni henkilön tai ainakin suunnilleen, niin hän ei halua edes tietää, ja hänelle jossain vaiheessa jo puhuinkin, mutta se alkoi lopulta taas ahdistamaan, kun kommentoi kaikkea esim. mun kavereille.

      Poista
  4. Tuo on jo kiusaamista. Harmi kun kaiken maailman hörhöjen takia joutuu rajoittamaan omaa elämistä :(
    Vaikka olisi kyllä ihan oikein että toi henkilö näkisi nämä kommentit, mutta minä ymmärrän kyllä että haluat pitää blogin salaisena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen koittanut olla välittämättä ja onneksi ei paljoa tarvitse olla tekemisissä jos nyt tiedän kyseisen ihmisen, mutta tyyli on aivan sama kuin puhuessaan esimerkiksi ihan julkisesti kavereilleni, ei kuitenkaan niin että olen kuulemassa. Mutta minulla on ihanat kaverit jotka osaa sitten sanoa kun alkaa menmään liian pitkälle.

      Poista

Hyväksyn vain asialliset kommentit

Lehtijuttu

Selektiivinen mutismi lapsella ja aikuisella – Noora lakkasi puhumasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat Mietin jonkin aikaa suostunko, juteltiin to...